BLOG PRO PODNIKATELE

SROZUMITELNĚ O POVINNOSTECH, PŘEDPISECH A PRAVIDLECH

Co je DUZP a jaká má úskalí?

Čarovný pojem DUZP neboli datum uskutečnitelného zdanitelného plnění. Mnozí ho znají, asi každý ho alespoň někdy zahlédl na faktuře. A někteří by při vyřčení tohoto termínu měli též zbystřit. Jsou to především plátci DPH. Jde totiž o klíčový termín, který rozhoduje o tom, v jakém období bude DPH odvedeno státu. Můžeme zde slovíčkařit, ale pro pochopení běžného podnikatele lze říci,...

Plátcem DPH dobrovolně? Kdy a proč…

Mnoho začínajících podnikatelů zvažuje, zda se stát dobrovolným plátcem DPH. Obvykle tak činí na základě vidiny možnosti odpočtu DPH, zejména při větších investicích jako je např. koupě auta. Při vedení poctivého účetnictví platí jednoduchá rovnice – na DPH nelze nikdy vydělat. Plátcovství DPH sebou přináší vyšší náklady na administrativu a také zdražení vašich služeb z pohledu neplátců DPH. A navíc nezapomínejte,...

Kombinace OSVČ & S.R.O.

Nejspíš jste o tom už slyšeli. Obvykle v okamžiku, kdy se živnostník přiblíží k obratu 1 mil. korun, začne přemýšlet, zda se mu nevyplatí zkombinovat OSVČ s novým s.r.o., které by si založil. Pojďme se v krátkosti podívat na to, kdy se to může vyplatit. Kombinace paušálních výdajů a skutečných výdajů Velkou výhodou živnostníků je možnost využívat tzv. výdajové paušály. To znamená,...

DPP nebo DPČ?

V okamžiku, kdy podnikatel potřebuje přijmout pomocníka na kratší pracovní úvazek, uvažuje o dvou základních pracovních poměrech: DPP (dohoda o provedení práce) a DPČ (dohoda o pracovní činnosti). Společným jmenovatelem dohod jsou výrazně snížené závazky mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, což je vítáno zejména na straně zaměstnavatelů. Pokud nemají pro brigádníka další práci, fakticky mohou ukončit pracovní vztah z hodiny na hodinu. Výpovědní doby mají...

Splatnost faktur: dlouhá, krátká?

Splatnost faktur, zdánlivá maličkost, která však dokáže v dlouhodobém pohledu ovlivnit mnohem víc, než si myslíme. Nahlížet na splatnost se dá z mnoha úhlů, a navíc i různou optikou (vaší, zákaznickou aj.). Splatnost si můžete se svými zákazníky sjednat (dle zákona) až v délce 60 dní. Výchozí zákonná splatnost je stanovena na 30 dní (pokud se nedohodnete jinak). Nejčastěji používaná splatnost je...

Sociálka se zblázbnila.

Ne, nedělám si legraci. Nápade České správy sociálního zabezpečení, že nebude posílat roční inventuru pohledávek poštou je něco, co nemohl vymyslet člověk spojený s realitou. Každopádně, pokud čekáte na tradiční dokument, který po vás bude chtít účetní, tak se nedočkáte. K čemu vlastně došlo? Jak zdravotní pojišťovny, tak OSSZ posílají každý rok přehledy o zaplacených zálohách, které následně účetní...

Pozdní úhrady: jak jim předcházet?

Pozdní úhrady faktur jsou velkým problémem pro mnoho podnikatelů. Proto stojí za to, zaměřit pozornost na věci, které riziko neplatičů alespoň sníží. Pokud nějaký váš zákazník nechce, či nemůže fakturu zaplatit, lék vám na to nedám. Avšak níže naleznete 5 tipů, jak se vyhnout situacím, kdy už jste mohli mít zaplaceno, ale bohužel nemáte. 1. Odstraňte všechny překážky...

Má smysl pojištění profesní odpovědnosti?

Každý, i ten nejpozornější člověk, může udělat chybu. Výjimkou nejsou ani pochybení, která udělají podnikatelé při výkonu své profese. Velkým rizikem v tu chvíli je, že nesou odpovědnost za škodu způsobenou svou chybou. Ať už jde o škodu na zdraví či na majetku, výše náhrady může při troše smůly znamenat pro podnikatele zcela fatální ránu. Existuje možnost, jak se proti těmto...

Jak na podnikatelskou únavu?

Energie se nedostává, elán pohasíná, sebedůvěra klesá! Možná to znáte. Zkrátka, ne každý podnikatel má to štěstí a je vybaven bezednou sýpkou síly a motivace. Naopak, většina podnikatelů trpí pravým opakem. Málokdo však ví, že za většinou problémů se skrývá únava. Pozor ale, bohužel nejde obvykle o takovou tu běžnou, příjemnou únavu po dobře zvládnutém dni. Podnikatelská únava má několik...

Povinnosti podnikatele při pracovní neschopnosti zaměstnance

Pracovní úraz či nemoc z povolání jsou nepříjemností pro obě strany – pro zaměstnavatele i pro zaměstnance. V případě zaměstnanců jde primárně o způsobené zdravotní problémy, sekundárně pak o ohrožení stabilního příjmu a celkovou kvalitu života, který po úraze či nemoci následuje. Z pohledu zaměstnavatele jde o celou řadu nepříjemností a povinností, které s sebou taková událost přináší. Jaké povinnosti má zaměstnavatel v případě, že...