Pozdní úhrady: jak jim předcházet?

1.1. 2022

Pozdní úhrady faktur jsou velkým problémem pro mnoho podnikatelů. Proto stojí za to, zaměřit pozornost na věci, které riziko neplatičů alespoň sníží.

Pokud nějaký váš zákazník nechce, či nemůže fakturu zaplatit, lék vám na to nedám. Avšak níže naleznete 5 tipů, jak se vyhnout situacím, kdy už jste mohli mít zaplaceno, ale bohužel nemáte.

1. Odstraňte všechny překážky

Tím nejúčinnějším způsobem, jak zlepšit statistiku neuhrazených faktur, je odstranit co nejvíce překážek (a výmluv)o, které vašim zákazníkům mohou bránit v jejich uhrazení. Odhoďte názor, že je to ‚jejich zodpovědnost‘. Ano, je, jenže váš je to problém!

2. Usnadněte úhradu

Co kdyby šlo fakturu zaplatit jedním kliknutím, či pouhým vyfocením QR kódu? Je téměř jisté, že statisticky to mnoho vašich zákazníků přiměje fakturu uhradit. Zvažte, zda neumožníte úhradu online.

A pokud už chcete zůstat u klasického hrazení faktur, určitě na nich nesmí chybět QR kód. Díky němu totiž zamezíte tomu, že důvodem neuhrazení času bude moc velký časový úsek (který zabere běžné zadávání platebních údajů do banky). Když to bude otázka minuty, leckdo to díku tomu ‚neodloží‘.

3. Automatizujte doručování faktur

Bezpečně nejčastější výmluvou na neuhrazené faktury je věta: „Tuto fakturu bohužel nemáme, můžete nám ji zaslat?“. Vyhněte se této výmluvě a mějte funkční systém, který nejen doručí fakturu, ale prokazatelně i upomínky.

4. S upomínkami neotálejte

Více než kde jinde, platí zde přísloví „Kdo dřív přijde, ten dřív mele“. Pokud budete otálet s upomenutím faktury, může se stát, že až se k tomu rozhoupete, bude pozdě. A naopak, že kdybyste upomínku poslali hned den po splatnosti, mohli jste mít zaplaceno.

5. Vyměřte občas penále

Zákon vám umožňuje pozdní úhrady penalizovat. Pokud máte nějaké notorické neplatiče, zkuste jim jednou penále vyčíslit. Bude se pravděpodobně jednat o desetikoruny, možná stokoruny, ale divili byste se, jak velký psychologický dopad to má, když se vaše faktura napříště objeví na stole.

 

Ještě jednou zdůrazňuji: odstraňujte všechny překážky a třecí plochy. Udělejte z úhrady vaší faktury co nejjednodušší proces. Myslete na to, že podstatně větší zájem na úhradě máte vy, než váš zákazník!

 


Máte další dotazy k tématu? Nevíte si rady v jiných záležitostech týkajících se podnikání?
Připojte se k facebookové skupině PRAVIDLA PODNIKÁNÍ – PORADNA. Rádi vám poradíme.
Komentáře