Splatnost faktur: dlouhá, krátká?

14.2. 2022

Splatnost faktur, zdánlivá maličkost, která však dokáže v dlouhodobém pohledu ovlivnit mnohem víc, než si myslíme.

Nahlížet na splatnost se dá z mnoha úhlů, a navíc i různou optikou (vaší, zákaznickou aj.).

  • Splatnost si můžete se svými zákazníky sjednat (dle zákona) až v délce 60 dní.
  • Výchozí zákonná splatnost je stanovena na 30 dní (pokud se nedohodnete jinak).
  • Nejčastěji používaná splatnost je 14 dní.

Ale také můžete splatnost vůbec neposkytovat, tzn. akceptovat pouze platby při předání či předem.

Nabízím vám zde 3 základní pohledy, které byste při rozhodování měli vzít v potaz:

1. Vaše rizika

Jedním z klíčových parametrů, které byste měli při stanovování splatnosti zvažovat, je riziko, které s ní souvisí. A to nejen v případě, že se rozhodujete, zda vůbec splatnost dávat, ale i v případě, že uvažujete o její délce.

Statistika je totiž neúprosná:
Čím delší je splatnost, tím více se může naskytnout situací, z jejichž důvodu vám nakonec zákazník nezaplatí.

V praxi vyjádřeno, někdo může mít na zaplacení nyní, avšak za 60 dní, tedy za 2 měsíce, na tom může být finančně naprosto jinak. A pokud na tom závisí vaše peníze, nemusí to vůbec být příjemné.

2. Obchodní hledisko

Velkou roli při stanovování splatnosti hraje obchodní vztah. Splatnost je dnes vnímána jako jedna z přidaných hodnot pro vaše zákazníky.

Jsou však různé možnosti, jak zákazníky motivovat k rychlejší úhradě, a to třeba komfortní možnost úhrady platební kartou nebo sleva při platbě předem.

Je dobré si uvědomit, že pokud vaše protistrana při obchodním jednání tlačí na delší splatnost, obvykle to souvisí s její potřebou. A to byste měli zpozornět.

Je však také potřeba si uvědomit, že ne pro každého zákazníka musí být příjemné platit za zboží či služby při dodání, zejména pokud není osobně u předání a musel by úhradou pověřovat např. zaměstnance.

3. Ekonomické hledisko

Jednou z velmi podceňovaných souvislostí je dopad na vaši peněženku, či chcete-li firemní kasu.

Zaprvé, čím delší splatnost svým zákazníkům poskytujete, tím více máte peněz ‚v luftu‘. A pokud je to celoročně třeba i několik set tisíc či milionů, které máte neustále v pohledávkách, pak je dobré si uvědomit, že kdyby tyto peníze leželi na vašem spořícím účtu (či jinde), mohly by vám přinášet určitý výnos.

A zadruhé, nepodceňujte nákladnost vymáhání pohledávek u klientů, kteří jsou po splatnosti. Stojí to čas vás, případně vaše zaměstnance a občas i dojde k tomu, že pohledávku nevydobudete vůbec. A pak je dobré si propočítat, zda se vám ta benevolence dlouhodobě vyplácí a jestli by pro vás třeba nebylo v konečném důsledku ekonomicky výhodnější být na zákazníky ‚přísnější‚ i za cenu ztráty některých z nich.

Určitě nehovořím z pozice, kdy bych se chtěl přiklánět na tu či onu stranu. Délka splatnosti je vrcholně soukromým a nebojím se říct strategickým rozhodnutím každého podnikatele. Je však dobré se rozhodovat se znalostí všech souvislostí. Snad vám k tomu dnešní článek alespoň trochu pomohl.

Mnoho zásadních informací a podnikatelských pravidel jsem vsoukal do mé knížky PRAVIDLA PODNIKÁNÍ DO KAPSY, mrkněte na ní!


Máte další dotazy k tématu? Nevíte si rady v jiných záležitostech týkajících se podnikání?
Připojte se k facebookové skupině PRAVIDLA PODNIKÁNÍ – PORADNA. Rádi vám poradíme.
Komentáře