Podnikatelských nápadů jsou mraky. A jsou levné. Přestože si to mnozí snílci nemyslí, to nejsnazší je dnes najít inspiraci a podnikatelský projekt. To nejtěžší je, uvést ho v život. A zásadním omezením bývá pro mnoho podnikatelských nápadů rozpočet.
Právě obtížnost sehnat na počátku podnikání cizí kapitál, obzvláště ve formě úvěru, vedla ke vzniku alternativního způsobu financování podnikatelských projektů. Tím je Crowdfunding, tedy davové financování.
📌📌 Principem Crowdfundingu je dobrovolné přispívání na podnikatelský záměr. Ten je obvykle velmi přesně popsán a představen. A často investor za svou investici získává nějaký dárek či předmět, nezřídka jím je samotný financovaný produkt.
📌📌 Výhodou Crowdfundingu je schopnost získat v případě originálního projektu finanční prostředky bez ohledu na jeho ekonomickou udržitelnost a smysluplnost. Jednoduše, když je něco zajímavé a dobře se to odprezentuje, dav – tedy amatérští investoři – se pro to nadchne. To je však zároveň největší slabinou Crowdfundingu. Vysoká rizikovost.
📌📌 Určitou měrou snižují rizika tzv. crowdfundingové portály, chcete-li zprostředkovatelé. Ve světě patří mezi největší Kickstarter či Indiegogo, v Česku pak hit-hit nebo startovač. Tyto portály přece jen odborněji zkoumají podnikatelské záměry a alespoň částečně prověřují jejich vlastnickou strukturu. Ovšem žádné záruky nečekejte.
📌📌 Pravdou je, že rizikovost je zásadně otupena tím, že jednotliví přispěvatelé investují obvykle v řádu nízkých tisíců korun, výjimečně v desítkách tisíc. Zároveň jsou zpravidla fanoušky daného projektu, a proto je pro ně možnost ztráty prostředků jednoduše tolik nebolí.
Tvrzení, že v rámci crowdfundingových kampaní je nejdůležitější kvalita a originalita projektu.
Ve skutečnosti je totiž klíčem ke crowdfundingovému úspěchu schopnost zakladatelů svou myšlenku prodat, a to co nejširšímu publiku. Dá se proto říci, že vedení crowdfundingových kampaní je v první řadě marketingová hra než podnikání či prezentace nápadů.