V životě každého podnikatele přijde okamžik, kdy se věci nevyvíjí tak, jak si představoval. Příčina může být v samotném podnikání, ale i vně – ve věcech a oblastech, které podnikatel může jen těžko ovlivnit. Jedním z příkladů je bezesporu aktuální koronavirová krize.
Někteří podnikatelé jsou přímo paralyzováni opatřeními vlády, čím dál více podnikatelů je krizí ohroženo sice nepřímo, ale ve stejné míře. Pokud totiž má problémy váš klíčový partner, dříve nebo později je budete můžete mít i vy.
Pojďme si proto představit 3 kroky, které by měl každý podnikatel v takové situaci udělat.
Pokud chceme vyřešit nějaký strategický problém, nejhorší variantou je začínat od nejmenšího detailu. Je pochopitelné, že člověka nejvíce tíží nedostatek peněz na účtu v okamžiku, kdy se chystá zaplatit faktury.
Životní a podnikatelský úspěch však není o jedné krizi. Není ani o jednom či dvou obdobích, kdy nestíháme plnit své závazky. Až se za 15 let ohlédnete zpátky, bude vám období jednoho či dvou neúspěšných let připadat jako nicotné.
A proto si uvědomte a klidně nahlas řekněte, že stejně jako jeden úspěšný rok vás neučiní nesmrtelnými, tak jeden krizový rok by neměl vaše podnikání zastavit.
Pokuste se odhodit emoce a zamyslet se s klidnou hlavou nad tím, co jsou skutečné problémy, které vaše podnikání aktuálně tíží. Nezaměňujte je s problémy, které jsou urgentní. Tesat do kamene by se měl výrok, že ‘naléhavé’ neznamená nutně ‘důležité’.
Když je teplá večeře na stole, bývá velice naléhavé, aby všichni všeho nechali a šli jíst, aby jim to nevychladlo. Pro kuchaře je to v ten okamžik nejnaléhavější věc na světě. Je to však natolik důležité, aby to v něm i v ostatních vyvolávalo seriózní stres?
Zamyslete se nad tím, jaké věci jsou v tento okamžik pro vaše podnikání a jeho udržení skutečně důležité. I když to není snadné, přikládejte věcem tolik emocí a energie, kolik si zasluhují. V době krize to platí dvojnásob.
Velmi často je klíčovým zdrojem problémů naše hlava. Až polovina podnikatelů, kteří neustáli své problémy a zkrachovali, dali svému podnikání smrtelný polibek sami. V určitém okamžiku totiž nenašli odvahu udělat rozhodnutí a kroky, které učinit měli:
To všechno jsou věci, které si neumí mnoho podnikatelů ani v nejhorším snu představit, natož udělat. A to bohužel ani tehdy, když tím dávají všanc existenci svého podnikání.
S plným vědomím toho, že věci jsou často velmi komplikované, pevně věřím, že všichni z nás tuto krizi překonají. Nechť jsou vám tyto 3 kroky malou inspirací, která vám k tomu pomohou.