Home office. Radost či starost?

20.1. 2021

Z příjemného benefitu se home office stal v nedávné době potřebnou formou zaměstnání.

Práce z domova je v současné době vyžadována zaměstnavateli i zaměstnanci, chceme-li udržet podnikání funkční. Je-li to tedy charakterem pracovní pozice dovoleno, posílají společnosti zaměstnance pracovat z domova.

Kromě výhod má home office i své nevýhody. Jaké jsou tedy klady a jaké zápory? A jak se na práci z domova řádně dohodnout?

Pohled zaměstnance

Pro zaměstnance přináší home office určité pohodlí a úsporu času. Díky práci z domova odpadá starost s ranními kosmetickými úpravami, výběrem oblečení nebo cestou do práce. Současně tak home office prospívá souladu osobního a pracovního života.

V případech některých zaměstnanců vede tato forma zaměstnání k vyšším výkonům, díky prostředí, které si může zaměstnanec doma upravit podle vlastních představ. Ač není jasné, zda home office zaručuje větší efektivitu, z průzkumů vyplývá, že vyšší spokojenost zaměstnanců ano.

Pohled zaměstnavatele

Již zmíněná spokojenost pomáhá zlepšit pracovní výkony. Zaměstnavateli se také nabízí možnost přijmout pracovníky z větší vzdálenosti, čímž se rozšiřují řady potenciálních uchazečů. Důležité je však technické zázemí, které společnost pro home office má.

Při zvažování, zda k práci z domova přistoupit, je pro zaměstnavatele potřebná obzvláště důvěra v zaměstnance. V případě, že jste přesvědčeni o správném fungování svých podřízených při práci z domova, můžete si gratulovat. I v tomto případě však platí, že má mince dvě strany.

Jaké stinné stránky má tedy home office?

  • Menší pocit sounáležitosti a těžší budování vztahů mezi kolegy.
  • Delší pauzy mezi vzájemnými odpověďmi. Chtě nechtě, kolegové často řeší pracovní věci při obědě nebo u kávy, a komunikace tváří v tvář probíhá podstatně rychleji.
  • Nutnost dostatečného technického vybavení, včetně potřebných programů a vzájemného propojení.
  • Vzdělávání zaměstnanců se stane nutností. Vzájemné zaučování na pracovišti musí být při home office nahrazeno placeným školením.
  • Stává se běžnou součástí zaměstnaneckých benefitů. Chcete-li být na trhu práce konkurenceschopní, musíte jej nabízet také.

Jak na dohodu o home office?

Dohoda o práci z domova může být součástí pracovní smlouvy. V dalším případě může být sjednána samostatně. Jako každá smlouva, má i tato své náležitosti:

  1. Specifikace místa
  2. Podmínky pracovní doby, jako jsou denní limity, práce v noci nebo čerpání přestávky.
  3. Pravidla odměňování, typ mzdy, práce přesčas a příplatky.
  4. Způsob zadání a odevzdání odvedené práce.
  5. Vymezení prostor vhodných k výkonu práce.
  6. Pravidla BOZP.
  7. Náklady vynaložené zaměstnancem a jejich proplacení zaměstnavatelem. V tomto bodě jde například o energie, internet či provoz pracovních nástrojů.
  8. Zacházení s firemním majetkem.

Novela zákoníku práce přináší do této problematiky trochu více jasno, ale o tom zase příště.

 


Máte další dotazy k tématu? Nevíte si rady v jiných záležitostech týkajících se podnikání?
Připojte se k facebookové skupině PRAVIDLA PODNIKÁNÍ – PORADNA. Rádi vám poradíme.
Komentáře